Klimaschutz ist keine Fußnote

Sibiu/Zukunft der EU

Am Europatag (Donnerstag, 9. Mai) treffen sich die EU-Staats- und Regierungschefs im rumänischen Sibiu. In einer gemeinsamen Erklärung zur Zukunft der Europäischen Union sollen zehn Punkte verabschiedet werden. Ska Keller, Vorsitzende der Grünen/EFA-Fraktion im Europäischen Parlament und Spitzenkandidatin der Europäischen Grünen Partei für die Europawahlen, kommentiert:

Es ist bezeichnend, dass Klimaschutz im Entwurf der Sibiu-Erklärung an letzter Stelle des letzten Spiegelstrichs steht. Anscheinend haben die Staats- und Regierungschefs den Ernst der Lage nicht begriffen. Sie ignorieren nicht nur die Klimaproteste tausender junger Menschen, sondern setzen unsere Zukunft aufs Spiel. Klimaschutz darf keine Fußnote in der Abschlusserklärung bleiben, sondern muss im Zentrum Europäischer Politik stehen. Die Europäische Union muss mehr Ehrgeiz an den Tag legen und mit gutem Beispiel für einen globalen Klimaaktionsplan vorangehen.

Die Pariser Klimaziele bleiben leere Versprechungen, solange die Staats- und Regierungschefs Klimaschutz nicht ernst nehmen. Wir müssen die Latte für die EU-Klimaziele bis zum Jahr 2030 höher legen, die Subventionierung fossiler Brennstoffe beenden und können die größten Klimasünder wie Flug- und Schiffsverkehr nicht mehr billig davonkommen lassen. Die Lösungen liegen auf dem Tisch, es fehlt am politischen Willen. Die Staats- und Regierungschefs sollten den Gipfel nutzen, um sich klar auf den Klimaschutz zu verpflichten.

Immer noch ist ein Viertel der Bürger in der EU armutsgefährdet. Wir brauchen Politiker, die den Mut für einen echten Wandel in Europa haben. Wir fordern die Bundesregierung auf, sich für Steuergerechtigkeit in der Europäischen Union, EU-weite Standards für eine Grundsicherung und eine europäische Arbeitslosenversicherung einzusetzen. Die nationalen Regierungen verstellen den Weg zum sozialen Europa. Sie sollten endlich handeln, statt leere Ankündigungen zu produzieren."

Climate protection should not be a footnote

Sibiu/Future of the European Union

On the 9th May, heads of states and governments of the European Union Member States will meet in Sibiu to discuss the future of the EU. They are due to agree to a 10 point declaration on the future of Europe.

Ska Keller, President of the Greens/EFA Group in the European Parliament and lead candidate of the European Greens for the European elections, comments:

"It is striking that in the draft version of the Sibiu declaration, "climate change" is the very last word at the very end of the document. It seems that the heads of states and governments still haven't understood the urgency of the situation. Not only are they ignoring the thousands of young people who are on the streets every week demanding climate action, they are putting all of our futures at risk. Climate protection should not be a footnote for the European Union, but it should be in the centre of all European politics. The European Union needs to step up its ambition and lead by example for an ambitious, global climate action plan.

"The commitment to the Paris Agreement doesn't mean anything if governments don't start taking climate protection seriously. We have to increase our climate targets for 2030, we have to stop subsidies for fossil fuels and we need to make polluters pay, including aviation and maritime transport. The solutions are there, but the political will is missing. The heads of state and governments should take this summit as a chance to finally commit to climate action."

Philippe Lamberts, President of the Greens/EFA group, adds:

"In a Europe where one in four EU citizens is at risk of social exclusion or poverty, nobody needs this kind of summits. We need politicians that have the courage to the bring real change for Europe. We want to see a decent minimum income in all EU Member States, we want a workable unemployment insurance scheme on European level and we want a fair taxation system. On all these important points, the Council is blocking progress. It would be much more effective for European citizens if the heads of states and governments would agree on these projects instead of signing empty declarations."

Here you can find the Greens/EFA priority measures to save the climate: https://www.greens-efa.eu/en/article/press/id-10-priority-measures-to-save-the-climate/

Please find the Greens/EFA proposals for a Social Europe here: https://www.greens-efa.eu/en/article/document/greens-efa-demands-for-a-social-union/

Mettre la protection du climat et l’Europe sociale au coeur des politiques européennes

Conseil informel Sibiu/Futur de l'Union européenne

Ce 9 mai, les chefs d'État et de gouvernement des États membres de l'UE se réuniront à Sibiu pour discuter de l'avenir de l'UE. Ils adopteront une déclaration en 10 points sur l'avenir de l'Europe.

Déclaration de Philippe LAMBERTS, Président du Groupe des Verts/ALE :

"En ne mentionnant le changement climatique qu'à la fin de leur projet de déclaration, les chefs d'État et de gouvernement montrent qu'ils n'ont toujours pas saisi l'urgence de la situation. La protection du climat doit devenir une priorité des politiques européennes.

Nous avons besoin de personnalités politiques qui aient le courage de changer l'Europe. Dans une Europe où un citoyen sur quatre est menacé d'exclusion sociale ou de pauvreté, nous devons nous battre pour un revenu minimum décent dans tous les États membres, un régime d'assurance chômage viable au niveau européen et un système fiscal équitable. Ces propositions sont devenues incontournables mais le Conseil continue de les bloquer. Pour les citoyens européens, un accord  des chefs d'État et de gouvernement sur ces points serait de loin plus utile qu'une énième déclaration sans conséquence."

Propositions du groupe Verts-ALE :