en

News | 11.10.2016

In solidarity with Népszabadsag

Questions about media freedom and pluralism in Hungary

By Greens/EFA MEPs Judith Sargentini and Benedek Javor

The biggest Hungarian opposition daily newspaper Népszabadsidg was summarily shut down over the
weekend of 8-9 October 2016. Journalists were told that their offices were being moved to another
building and that they should put their things into boxes ready for the move. They were shown where their
workstations would be in the new building, and the management had even announced plans for a small
party on Sunday evening, for which it had already ordered the pizzas. Then, on Saturday, an unsigned letter
from the management was delivered to each of them by courier letting them know that they have been
suspended from work, and that they should not bother showing up because they would not be let into the
building. Access to their workplace’s computer system, including to their mailboxes, was cancelled, and
they were told not to talk about it to anyone. Employee representatives were not contacted by the
management before or after the decision to close the paper, which is against the law. The online edition of
the newspaper, nol.hu, was also shut down, along with its entire online archive. The publisher says the
decision was made on economic grounds, but this is clearly a lie. After years of economic hardship, in
2015 Népszabadsag started making a modest profit. The far more likely cause of the closure is the fact
that last week Népszabadsdg dug up a number of inconvenient facts about two high-ranking officials
belonging to Prime Minister Viktor Orban’s inner circle - the head of the National Bank and former
minister for economy, Gyorgy Matolcsy, and Orbdn’s propaganda minister, Antal Rogan. Although the
paper’s publisher, Mediaworks Inc., is owned by the Austrian businessman Heinrich Pecina, foreign
ownership is no guarantee of political independence in Hungary, as was amply illustrated by an earlier case


https://www.greens-efa.eu/en/article/news/in-solidarity-with-nepszabadsag
http://twitter.com/judithineuropa
http://twitter.com/javorbenedek

involving the major online news outlet Origo.hu, then owned by the Hungarian subsidiary of Deutsche
Telekom. In 2014, Origo.hu published a series of articles critical of the government that ended in the site
taking Janos Lazar, the minister in charge of the Prime Minister’s Office, to court in order to gain access
to a number of hotel bills he had accrued. The result of this was that the editor-in-chief of Origo.hu was
abruptly forced to resign and the news outlet was eventually sold to a media company linked to oligarchs in
the ruling party’s business network. Investigative journalism portal Atlatszo.hu and several other
newspapers had in fact recently reported that a similar fate might be awaiting Mediaworks, too.

NEPSZABADSAGONLINE

Hatfoda] I Gaidielg LTL Y Ve Y Ll Tl Tarh b

v Holfmsans Ricss
bukdsra &l

Uj Péber: MElbhakgos

The Greens/EFA Group has consistently voiced its concerns about the developments in Hungary affecting
press and media freedom and pluralism ever since a highly controversial media law was adopted in
December 2010. It’s clear from the closure of Népszabadsdg that the emerging autocracy in Hungary is
prepared to go far beyond regulatory measures to curb press freedom. Freedom of expression and press
freedom may exist in the legal sense, and there are indeed news outlets and other media which are openly
critical of the government, but the regime’s strategy is clearly to limit their reach as much as possible and
cut off those that might have a major impact. Public service broadcasting, both radio and television, which
in theory is supposed to set the standards of independent journalism, has been completely taken over by
the government, and has become an instrument of shameless propaganda. The government and state-owned
companies are also highly significant advertisers, diverting enormous amounts of public funds to pro-
government media. One oligarch within the current regime, also acting as a government commissioner,
recently bought the second biggest commercial TV station using public loans which he plans to pay back
using public money spent on advertising; he immediately turned it into yet another channel of government
propaganda. The aim is clear: to limit the press as much as possible in its role in defending and questioning
democracy. We stand in solidarity with the editors and staff of Népszabadsag, and we will make sure that
attacks on media freedom like this do not go unnoticed. We urge the political institutions and community
of the EU to subject the Hungarian government’s compliance with the fundamental values of the European
Union to further scrutiny.

Recommended

Press release


http://www.greens-efa.eu/hungary-media-law-2989.html

hosnysalah

Israel: Greens/EFA urge EU response to death penalty ...

01.04.2026

Press release

EP European Union 2026


https://www.greens-efa.eu/en/article/press/israel-greens-efa-urge-eu-response-to-death-penalty-law

Returns Regulation vote will endanger lives & violate ...

09.03.2026

Press release



https://www.greens-efa.eu/en/article/press/returns-regulation-vote-will-endanger-lives-violate-dignity

EU cannot afford to be at the mercy of Putin's puppets...

23.02.2026

Press release

Foto von Sasun Bughdaryan auf Unsplash

GDPR: MEPs to vote on faster and fairer enforcement

21.10.2025


https://www.greens-efa.eu/en/article/press/eu-cannot-afford-to-be-at-the-mercy-of-putins-puppets-viktor-orbán-and-robert-fico
https://www.greens-efa.eu/en/article/press/gdpr-meps-to-vote-on-faster-and-fairer-enforcement

Responsible MEPs

Benedek Javor

Former Member

Judith Sargentini

Member


https://www.greens-efa.eu/en/person/jávor-benedek
https://www.greens-efa.eu/en/person/sargentini-judith

Please share

-E-Mail


mailto:?body=https://www.greens-efa.eu/en/article/news/in-solidarity-with-nepszabadsag?
mailto:?body=https://www.greens-efa.eu/en/article/news/in-solidarity-with-nepszabadsag?
http://www.tcpdf.org

