eggs
caroline-attwood

en | de | fr | es

Better cooperation needed to stop further food scandals

Fipronil eggs scandal

Following a request from the Greens/EFA group, the European Parliament will hear Council and Commission Statements today on the Fipronil eggs scandal. You can follow the debate live from around 10.15am on the European Parliament website: http://www.europarl.europa.eu/ep-live/en/plenary/video?date=12-09-2017

Food controls will only be effective if Member States provide the resources needed to implement them, says Green food safety spokesperson Bart Staes.

"EU governments have to take food controls much more seriously. Until Member States are prepared to dedicate the money and resources needed to keeping our food chain safe, scandals like this will continue to happen and people's health will be put at risk.

"But aside from resources, there needs to be better cooperation. Both the Netherlands and Belgium wasted precious time in notifying EU authorities (1). It is great that the EU has a "rapid alert system", but it will only work if Member States take fast and decisive action."

Background

The European Commission was informed on 20 July 2017 through the EU Rapid Alert System for Food and Feed (RASFF) that a service treatment company used illegal treatments against red mite on poultry farms. These illegal treatments contained the substance fipronil, a systemic pesticide that is prohibited in the EU for all food-producing animals. The affected poultry farms were mainly located in the Netherlands and Belgium but four farms in Germany and one farm in France are also concerned. Some 22 EU countries, two European Economic Area countries, and 10 countries outside the bloc received shipments of fipronil-laced food, according to the Commission spokesperson.

(1) Neither the Netherlands or Belgium, where most of the farms were blocked, notified RASFF quickly. For example, we know that the Belgian authorities were informed on 2 June 2017 that a laboratory control on 15 May detected a presence of 1,2 mg/kg of fipronil in eggs, while the maximum residue limit is 0,005 mg/kg. By mid-June they knew there was probably a link with the Netherlands. Nevertheless they waited until 20 July to put the file in the RASFF system and they only informed the responsible ministers on 24 July.

Un modelo ‘‘adicto’’ a los biocidas y, una vez más, con fallos en la cooperación

Escándalo de los huevos contaminados de Fipronil

Debate en plenario con el Consejo y la Comisión a petición de los Verdes-ALE.

Reacción de Florent MARCELLESI, eurodiputado de Los Verdes/ALE (EQUO):

"La crisis de los huevos contaminados de Fipronil demuestra la envergadura de los fallos en los sistemas de control nacionales y europeo en materia de seguridad alimentaria. No se encontró la presencia de Fipronil en los huevos porque nadie lo evaluó. Ha hecho falta que una empresa tome la iniciativa de avisar a las autoridades belgas para empezar a detectar el fraude. Un total de dos meses han transcurrido previamente a la alerta por parte de los Estados miembro y cerca de 15 días hasta difundir la información a través de la red europea de alerta rápida...

Durante todo este tiempo, hemos continuado consumiendo huevos, gofres y bollería contaminada de Fipronil. Se trata en la mayor parte de los casos de dosis muy pequeñas, pero que se suman a aquellas ya presentes en nuestras casas.

Más allá de una eventual contaminación alimentaria, los niños pueden, efectivamente, resultar expuestos al Fipronil a través de los collares, el polvo y los champús antipiojos, pulgas o ácaros utilizados para tratar a los perros y gatos. Por tanto, utilizamos dos varas de medir : de un lado, prohibimos la utilización de Fipronil en la ganadería y, de otro, lo permitimos en el cabello de nuestros hijos e hijas.

Estoy alucinado por la suma de incoherencias legislativas, la falta de transparencia entre los Estados y la irresponsabilidad generalizada. Una vez más, debido a una falta de controles suficientes, son los consumidores y los productores quienes padecen las consecuencias de un fraude que ha escapado de todos los controles.

Esta crisis manifiesta una Europa ‘‘adicta’’ a los pesticidas y biocidas, a pesar del reconocimiento oficial de su toxicidad. Además de una mejor cooperación entre los Estados miembros, en primer lugar debe existir una voluntad común y real de proteger la salud de los consumidores.

Este asunto demuestra, además, el contrasentido del negocio agroalimentario.»

Contact person

Phone Brussels