Stop ceta

en | de | fr | es

Investor courts have no place in a fair EU trade policy

ECJ to rule on CETA

The Belgian government has today announced that it will refer to the European Court of Justice the question of whether the investment tribunals in the EU-Canada trade deal CETA are consistent with EU law.

Commenting on the announcement, Green trade spokesperson Yannick Jadot says:

“Arbitration courts for investors are completely undemocratic and incompatible with European standards for a fair justice system. In the European Parliament, the Greens strongly campaigned on this basis to send CETA to the Court of justice in order to verify its compliance with EU treaties. Unfortunately, our resolution to send CETA to the court was defeated but the debate has lived beyond that. That's why we strongly welcome that there will now be an opportunity to establish without doubt that Investors-to-state-dispute settlement systems are inconsistent with EU law”

Greens/EFA co-president and Belgian MEP Philippe Lamberts adds:

"Although it has been nine months and the court's judgment is not expected until spring 2019, we are pleased that this step has finally been taken. The verdict will be decisive for all ongoing and future trade negotiations. But in the meantime, vigilance is needed, particularly in the coming weeks when the Council will define the Commission's mandate to negotiate with other economic powers the creation of the multilateral investment court."

Los Verdes celebran la decisión del gobierno belga de llevar el CETA ante el TJUE

Los tribunales de arbitraje del CETA llegan al TJUE

El Gobierno belga ha anunciado hoy que remitirá al Tribunal de Justicia de la UE la cuestión sobre si los tribunales de inversión del acuerdo comercial CETA firmado entre la UE y Canadá, son compatibles con la legislación de la UE.

Sobre el anuncio, el eurodiputado del grupo Verdes/ALE Ernest Urtasun ha declarado:

"Los tribunales de arbitraje para inversores son completamente antidemocráticos e incompatibles con las normas europeas y un sistema de justicia justo. En el Parlamento Europeo, los Verdes hicimos una fuerte campaña para enviar el CETA al Tribunal de Justicia, y pedimos verificar su conformidad con los tratados de la UE. Desafortunadamente, nuestra resolución que pedía enviar CETA al TJUE fue rechazada pero la propuesta ha seguido viva. Es por eso que celebramos ahora la decisión de Bélgica, que nos da la oportunidad de establecer si los sistemas de solución de controversias entre los inversores y los estados son incompatibles con la legislación de la UE. Evidentemente esto no es solo un debate jurídico, aunque el TJUE los considere legales, seguiremos combatiendo estos tribunales para inversores sin legitimidad democrática."

Por su parte el diputado Florent Marcellesi ha añadido:

"A pesar de que han pasado nueve meses y la sentencia de la corte no se espera hasta la primavera de 2019, estamos contentos de que este paso haya sido finalmente tomado. El veredicto será decisivo para todas las negociaciones comerciales en curso y futuras. Pero estaremos vigilante en particular en las próximas semanas, cuando el Consejo definirá el mandato negociador de la Comisión con otras potencias económicas para la creación del tribunal multilateral de inversión."

Blog on the ECJ ruling http://ttip2016.eu/blog/ECJ%20CETA%20compatibility.html