en | de | fr | es

Maltese EU Presidency and tax practices

New report shows island state is a tax haven

At the start of the Maltese EU Presidency, the Greens/EFA Group in the European Parliament has today presented a study on the country’s tax practices.

The study, written by the Italian-British academic, Tommaso Faccio, shows that Malta would be included in the list of tax havens if the criteria developed by the European Commission for non-EU countries were applied to the EU.

Commenting on the report, Greens/EFA economic and finance spokesperson Sven Giegold said:

"This study shows that Malta is a tax haven, according to the very criteria set out by the European Commission. The tax system in Malta is generous to say the least, with large companies routinely paying as little as five percent tax on their profits. This is completely unacceptable and raises serious questions for the forthcoming EU presidency; we note with some concern that tax legislation is not included in the Maltese programme.”

Green tax spokesperson Molly Scott Cato added:

“We urgently need more transparency in tax systems, a common tax base for corporate taxation and an EU-wide minimum rate of tax. A number of Maltese politicians are implicated in the Panama Papers scandal. We expect Malta to examine these cases properly and ensure that the European money laundering directive is fully implemented in its own country. Failure to keep their own house in order will not reflect well on their intentions for the coming six months.”

You can donwload the study here: Implications of Maltese presidency for EU tax reforms (pdf)

Presidencia maltesa y paraísos fiscales

Un nuevo informe del grupo Verdes/ALE denuncia prácticas fiscales de Malta

Ante el hecho de que Malta haya asumido la presidencia de turno del Consejo, el grupo Verdes/ALE ha publicado un informe [1] sobre las prácticas fiscales de dicho país. En él se detallan prácticas agresivas para evitar el pago del impuesto de sociedades y se concluye que de aplicar los criterios de la UE sobre terceros países, Malta sería clasificada como un paraíso fiscal.

Sobre las conclusiones del informe, el eurodiputado Ernest Urtasun miembro de la comisión de investigación del Parlamento Europeo sobre los papeles de Panamá ha declarado:

""Este estudio demuestra que Malta es un paraíso fiscal, si aplicamos los mismos criterios establecidos por la Comisión Europea para terceros países. El sistema fiscal en Malta es un regalo para las grandes empresas que pagan de media alrededor del cinco por ciento de impuestos sobre sus ganancias. Esto es totalmente inaceptable y plantea serias dudas ante la próxima presidencia de turno de la UE, ya que observamos con gran preocupación que la legislación fiscal no está incluida en el programa de Malta".

"Necesitamos urgentemente mayor transparencia en los sistemas fiscales, una base imponible común consolidada del impuesto de sociedades y un tipo impositivo mínimo a escala de la UE. Varios políticos malteses están implicados en el escándalo de Papeles de Panamá. Esperamos que Malta examine adecuadamente estos casos y garantice que la directiva europea sobre el blanqueo de capitales se aplica plenamente en su propio país. Malta debe corregir inmediatamente su posición y mostrar su propósito de enmienda en los próximos seis meses"

[1] Descargar el informe íntegro (en inglés): Implications of Maltese presidency for EU tax reforms (pdf)