Presentation European Commission 2019 © European Union, [2019] – Source: European Parliament

fr | en | de

Ni un chèque en blanc ni un carton rouge

Le groupe des Verts-ALE s'est abstenu lors du vote sur la Commission européenne

Le Parlement européen s’est prononcé aujourd’hui en faveur de la nouvelle Commission européenne présidée par Ursula Von der Leyen. Le groupe des Verts-ALE s'est, pour sa part, abstenu.

Pour les députés Verts-ALE, le choix de certains Commissaires, dont le Hongrois et la Croate, demeure hautement questionnable. Ils estiment également que le lien établi, pour le portefeuille du Commissaire grec, entre le mode de vie européen et la politique migratoire est inapproprié.

Plus fondamentalement, la simple reconduction de certaines politiques, notamment dans les domaines de l’agriculture et du commerce international, leur apparaît incompatible avec les objectifs climatiques et le Green New Deal pourtant affiché comme l’une des priorités de la Commission Von Der Leyen.

Ce scepticisme ne constitue cependant pas un parti pris contre la nouvelle Commission avec laquelle le groupe Verts-ALE est prêt à collaborer sur toute proposition permettant à l’UE d’enregistrer des progrès substantiels dans la lutte contre le changement climatique et pour la justice sociale.

Déclaration de Philippe LAMBERTS, Président du groupe des Verts-ALE :

"Notre groupe a décidé de s’abstenir. Il s’agit d’une abstention raisonnée. Elle traduit , à la fois, nos réserves vis-à-vis de certains Commissaires désignés et de certaines orientations politiques mais, également, notre volonté de collaboration constructive pour remédier au changement climatique, aux inégalités et garantir l'État de droit.

L’urgence climatique nous contraint à l’action et au rassemblement sincère derrière des objectifs concrets, même si Ursula Von Der Leyen n'a pas voulu impliquer les écologistes dans sa majorité.

Nous accueillons favorablement les engagements climatiques de cette nouvelle Commission apparemment résolue à enfin initier un Green New Deal. Mais ceux-ci resteront lettre morte sans modification radicale d'orientation, notamment, des politiques agricole et commerciale. Le changement de paradigme politique est devenu incontournable.

Nous allons donc juger sur pièces et nous nous engageons à soutenir toutes les réformes qui iront dans le sens d’un renforcement de la démocratie européenne et d’une Union capable de configurer ses politiques en fonction de l’accord de Paris.  »

Neither blank cheque nor a red card

Greens/EFA abstain on the vote of the new Commission

The Greens/EFA Group abstained from today's vote on the new European Commission. The Greens/EFA are very concerned about the selection of Commissioners from Hungary, France and Croatia and are extremely critical of the linking of the title 'promoting our European way of life' with migration policy. The new European Commission lacks the courage to make substantial changes in agricultural and trade policy, without which it cannot successfully implement a green deal for the people of the European Union. Ursula von der Leyen must keep her election promises and make this Commission the Climate Commission. The Greens/EFA group will keep the door open for constructive cooperation on major challenges such as combating the climate crisis. The new Commission will start on December 1st.

Ska Keller, President of the Greens/EFA Group in the European Parliament, comments:

"Our voting behaviour is a sign of goodwill despite fundamental criticisms. We have clear reservations about some elected Commissioners but we are equally committed to constructive cooperation in order to make the European Union more ecological and social.

"While there are strong Commissioners, we have great concerns about others and their roles. For example, a Viktor Orbán loyalist will be in charge of ensuring candidate countries comply with the rule of law and European values, while Hungary remains under the Article 7 procedure. The former head of one of Europe's largest digital companies will be responsible for the EU digital market, among other things, which can create a massive conflict of interests.

"The President of the Commission has announced that she is in favour of more climate protection and we hope that this will be translated into action. We demand that Ursula von der Leyen makes this Commission the climate Commission. There can be no continuation of business as usual in agriculture if we are to meet the needs of the environment, we need a complete reform of the Common Agricultural Policy now. We congratulate President von der Leyen and the new Commission and look forward to working together."

Philippe Lamberts, President of the Greens/EFA Group in the European Parliament, comments:

"While President Von der Leyen decided not to invite the Greens/EFA to be part of her majority, we look forward to being partners whenever the new Commission will take serious initiatives to tackle climate change, to strengthen the rule of law and to reduce social inequalities. When it comes to saving the planet from climate catastrophe the EU needs to be far more ambitious: our future is at stake.

"If we are not issuing a red card even before the new Commission starts to work, we are neither giving it a blank cheque. Bold statements are no substitute for real action on the ground. If the von der Leyen Commission is serious about engaging Europe in a Green Deal, it cannot at the same time pursue the same policies as before. As an example, trade policies whose stated purpose is to increase global trade flows are totally contradictory with the goal of reducing our ecological footprint. We will hold this Commission to account and test its seriousness on the coherence of its legislative proposals. What we need is a paradigm shift, not tinkering at the edges of the system."

Grüne/EFA stimmen mit Enthaltung

Neue EU-Kommission

Die Grünen/EFA-Fraktion hat sich bei der heutigen Abstimmung über die neue Europäische Kommission enthalten. Die Grünen/EFA haben große Sorge angesichts der Auswahl der Kommissare und der Kommissarin aus Ungarn, Frankreich und Kroatien und sehen die Verbindung von europäischem Lebensstil und Migrationspolitik äußerst kritisch. Der EU-Kommission fehlt der Mut für substanzielle Änderungen in der Landwirtschafts- und Handelspolitik, ohne den sie einen Green Deal für die Menschen in der Europäischen Union nicht erfolgreich durchsetzen kann. Ursula von der Leyen muss ihre Wahlversprechen einhalten und die Kommission zur Klimakommission machen. Die Grünen/EFA halten die Tür offen für eine konstruktive Zusammenarbeit bei den großen Herausforderungen wie der Bekämpfung der Klimakrise.

Ska Keller, Vorsitzende der Grünen/EFA-Fraktion im Europäischen Parlament, kommentiert:

„Unser Abstimmungsverhalten ist ein Zeichen des guten Willens trotz grundlegender Kritikpunkte. Wir haben klare Vorbehalte gegenüber einigen gewählten Kommissaren, Kommissarinnen und Zuständigkeiten. Aber wir setzen genauso klar auf konstruktive Zusammenarbeit, um die Europäische Union mit aller Kraft ökologischer und sozialer zu machen.

Während es gute Kommissarinnen und Kommissare gibt, haben wir große Sorgen bei anderen. So soll ein ausgewiesener Orban-Loyalist Beitrittsländer zur Einhaltung der Rechtsstaatlichkeit und europäischer Werte anhalten. Das ist mehr als zynisch. Der Chef einer der größten Digitalfirmen Europas soll zukünftig unter anderem für den EU-Digitalmarkt zuständig sein, was einen massiven Interessenkonflikt erzeugt.

Wir sind bereit, eine Brücke zu bauen und konstruktiv mit der neuen EU-Kommission zusammenzuarbeiten, wann immer sie Initiativen für den Erhalt der natürlichen Lebensgrundlagen, den sozialen Zusammenhalt und die Demokratie in der Europäischen Union ergreift. Wir haben die Ankündigung der Kommissionspräsidentin für mehr Klimaschutz gehört und fordern, dass Ursula von der Leyen die EU-Kommission zur Klima-Kommission macht. In der Agrarpolitik darf es kein Weiter-so geben, wir brauchen die Agrarwende jetzt.

Wir gratulieren Präsidentin von der Leyen und der neuen Kommission und freuen uns auf die Zusammenarbeit.“