Image by Hans (https://pixabay.com/en/users/Hans-2)

Gegen den Plastik-Wahn

Die Europäische Kommission hat heute die Plastik-Strategie für die Europäische Union vorgestellt. Geplant sind Gesetzesvorschläge, um den Verbrauch von Plastik zu verringern. Reinhard Bütikofer, industriepolitischer Sprecher der Grünen/EFA-Fraktion, begrüßt die Vorschläge:

„Ich begrüße die Vorschläge der Europäischen Kommission zur Verringerung des EU-weit grassierenden Plastik-Wahns. Jährlich fällt pro EU-Bürger mehr als eine halbe Tonne Plastikmüll an und ohne wirksame Maßnahmen droht sich der Plastikmüll zu verdoppeln. Plastik ist nicht nur auf unseren Müllkippen allgegenwärtig, der Müll verschmutzt auch Meere, Wälder, Luft und Essen. Selbst im feinsten Meersalz wurde ein erhöhter Anteil an Mikroplastik nachgewiesen.

Jahrelang hat die europäische Öffentlichkeit die Augen verschlossen. Die Weigerung Chinas, weiterhin Europas Plastikmüllkippe zu sein, hat uns vor Augen geführt, dass Export von Plastikmüll kein Recycling ist. Recycling alleine reicht nicht. Wir fordern alle EU-Mitgliedstaaten auf, den Plastik-Wahn zu beenden. Der Vorschlag von Haushaltskommissar Günther Oettinger, eine Plastiksteuer zu erwägen, darf nicht vorschnell vom Tisch gewischt werden. Marktwirtschaftliche Instrumente können dem Umweltschutz nutzen. Wenn es um die Gesundheit von Mensch und Umwelt geht, müssen Lobbyinteressen zurückstehen.“

Single use plastics have no place in the EU economy

EU plastic strategy

The European Commission has today published its Plastics Strategy which includes plans to table legislative proposals by May 2018 to restrict the use of certain single-use plastic items. The European Chemicals Agency (ECHA) will also come forward with proposals to ban micro-plastics and oxo-plastics (1).

Greens/EFA climate spokesperson Bas Eickhout comments:

"There can be no room for unnecessary single use plastics in the European economy. They create a wide range of environmental problems and we welcome any proposals that will see their use reduced. We also welcome the proposal for a new directive on port reception facilities to cut down on marine litter. It is good to see that the Commission is finally moving to ban environmentally damaging oxo-plastics, as well as the use of intentional micro-plastics that cause real harm in our oceans. We are pleased that they will also look at the unintentional release of micro-particles from tyres, textiles and paint. We would remind the Commission that they still have unfinished business to do on the directive on cutting single-use plastic bags (2). Citizens will only feel the full benefits of these proposals if they are implemented in full."

Davor Škrlec, who was Greens/EFA shadow for the report on the circular economy, adds:

"To fully unlock the potential of the circular economy, we need to make sure that our products are free from toxic substances. It is regrettable that the Commission has not included plans for taking strong action on restricting hazardous substances used in plastics. Rather than perpetuating the use of legacy substances via recycling, the EU's approach should be 'toxics out, then reduce, reuse and recycle'."

Background

1. Oxo-plastics are a form of plastics where additives split the plastics in smaller pieces instead of really degrading the plastics. These should not be confused with genuinely biodegradable material.
  2. The European Commission has not yet delivered on important obligations in the context of the directive on single-use plastic bags (method to count single-use plastic bags - 20 months overdue; labelling of biodegradable and compostable bags – 8 months overdue).

Les plastiques à usage unique n'ont pas leur place dans l'économie de l'UE

Stratégie européenne sur les matières plastiques

La Commission européenne a publié aujourd'hui sa stratégie sur les matières plastiques. Elle prévoit notamment, d’ici mai 2018, de présenter des propositions législatives pour réduire l'utilisation de certains articles en plastique à usage unique. L'Agence européenne des produits chimiques (ECHA) présentera également des propositions visant à interdire les micro-plastiques et les oxo-plastiques*.

Réaction de Michèle RIVASI, membre de la Commission santé publique et environnement :

"Nous ne pouvons qu’accueillir positivement toute proposition visant à réduire l’utilisation des plastiques à usage unique très dommageables pour l’environnement. Ceux-ci n’ont pas leur place dans l’économie européenne.

En proposant une nouvelle directive pour réduire les déchets plastiques en mer, la Commission agit enfin. Il est en effet urgent d’interdire les micro-plastiques tout comme les oxo-plastiques endommageant nos océans.

Nous regrettons cependant l’absence de mesures permettant de limiter drastiquement l’utilisation de substances dangereuses dans la production des plastiques.

Enfin,  rappelons à la Commission que beaucoup reste à faire concernant la mise en oeuvre de la directive sur les sacs en plastique. »

(1) Les oxo-plastiques sont des plastiques dont la dégradation consiste en une fragmentation en micro-particules. Celles-ci persistent dans l’environnement et polluent les mers et les océans.