en | de | fr | es

CETA

European Parliament refuses to refer trade deal to ECJ

The European Parliament has today rejected a call from a coalition of MEPs, including Greens/EFA members, to refer the Comprehensive Economic and Trade Agreement (CETA) between Canada and the EU to the European Court of Justice (ECJ).

Various legal experts, including the German Association of Judges and an Advocate General of the ECJ, have argued that investment court systems could be incompatible with EU law.

Commenting on the decision, Heidi Hautala, who led the proposal on behalf of the Greens/EFA group said:

"We are extremely disappointed that the majority of MEPs have chosen to reject our call to refer CETA to the European Court of Justice. Given the huge controversy around the deal, and the serious questions that have been asked regarding its compatibility with EU Treaties, there was a clear-cut case for asking the Court to express a view. Indeed, a number of legal scholars and practitioners have called for the Investment Court System to be checked against the EU treaties, including an advocate general of the ECJ itself."

Greens/EFA trade spokesperson Yannick Jadot added:

"In spite of today’s decision, an opinion from the European Court of Justice is still urgently needed and we would call upon the Belgian government to respect the agreement with Wallonia and refer the deal to the ECJ. The European Parliament should put the brakes on the ratification process to allow time for this to happen and take the opportunity to scrutinize the various potential impacts of CETA. The Parliament had an opportunity today to prove that it was willing to stand up for the common good and ensure that this deal is not merely nodded through. With citizens demanding more powerful regulation of trade globalization, it is imperative that legal and democratic sovereignty are prioritised over the economic interests of a few multinationals."

CETA

El Parlamento Europeo rechaza remitir el CETA ante el TJUE

El Parlamento Europeo ha rechazado hoy el llamamiento de los diputados del grupo Verdes/ALE para que el Acuerdo Económico y Comercial Global (CETA) entre Canadá y la UE sea sometido al escrutinio del Tribunal de Justicia de las Comunidades Europeas.

Sobre esta decisión, Ernest URTASUN, eurodiputado del grupo Verdes/ALE, ha afirmado:

"Estamos extremadamente decepcionados porqué la mayoría de los diputados al Parlamento Europeo han rechazado nuestra llamada a remitir el CETA al Tribunal de Justicia de las UE. Ante la enorme controversia sobre el acuerdo y las graves cuestiones planteadas sobre su compatibilidad con los Tratados, era más que justificado pedirle al TJUE que expresara su punto de vista sobre la legalidad del texto. Varios académicos y profesionales legales, como la Asociación Europea de Magistrados o la asociación alemana de jueces y profesores de derecho, ya han pedido que se revise el tribunal de resolución de litigios de inversión, ya que éste sería contrario a los tratados de la UE, y a los valores propios del Estado de Derecho".

Por su parte, el eurodiputado de los Verdes/ALE Florent MARCELLESI ha agregado:

"¿Les da igual que los tribunales de arbitraje del CETA puedan ser incompatibles con las competencias europeas? ¿Les da igual crear ciudadanos y ciudadanas de primera y de segunda ante la justicia? Ante el intenso debate en torno al CETA y la desafección creciente hacia las instituciones europeas y nacionales que lideran este proceso, lo mínimo que esperábamos era que la justicia europea se pudiera pronunciar para zanjar las dudas sobre su legalidad. Pedimos ahora al Parlamento valón que haga uso de su derecho a continuar este proceso. Hoy el Parlamento Europeo ha perdido la oportunidad de demostrar que estaba dispuesto a defender el bien común y garantizar que no se asumen las propuestas sin debate."