en | fr | de | es

GMO authorisation

'No must mean no', as MEPs vote to strengthen GMO opt-outs for member states and regions

The European Parliament's environment committee today voted on a proposal for a new scheme for the authorisation of genetically-modified organisms in the EU (1). The vote by MEPs strengthens the grounds on which member states or regions could opt-out from GMO authorisations under the proposed new system. After the vote, Green food safety spokesperson Bart Staes said:

“MEPs have today voted to strengthen the hand of member states or regions wanting to opt-out of EU authorisations of GMOs, under a proposed new scheme, even if major concerns remain about the overall proposal. No must mean no: countries wanting to opt out of GM authorisations must have a totally legally watertight framework for doing so. However, the Greens are still very concerned that this new opt-out scheme is a slippery slope for easing EU GMO authorisations and does not fundamentally change the flawed EU approval process in itself.

"Today's vote would offer much greater certainty by allowing opt-outs on the basis of environmental grounds complementary to the ones assessed by the European Food Safety Authority, something that was rejected by EU governments in Council. MEPs have also voted for the inclusion of mandatory measures to prevent the contamination of non-GM crops, with the myriad of issues this raises. The committee also rejected a proposal from EU governments, which would have obliged member states to directly request that corporations take them out of the scope of their GMO applications, before being allowed to opt out.

"There is definitely a need to reform the EU's GMO authorisation process: we cannot persist with the current situation by which authorisations proceed in spite of flawed risk assessments and the consistent opposition of a majority of EU member states in Council and, importantly, a clear majority of EU citizens. However, the answer of this cannot be a trade-off of easier EU authorisations against easier national bans. The European Parliament must now fight tooth-and-nail to maintain this position otherwise the new proposal for EU GMO approvals is a Trojan horse, which risks finally opening the door to genetically-modified organisms across Europe, in spite of citizens' opposition."

(1) The EP's environment committee voted on its second reading position on proposals from the European Commission to revise the EU system for authorising genetically-modified organisms. With EU governments having taken a different position in Council, negotiations must now take place to conclude the legislation. The proposals foresee a streamlined decision-making process for EU GMO approvals, with the possibility for member states or regions to opt-out. However, concerns have been raised about the legal certainty of these opt-outs.

Transgénicos

Verdes se oponen de nuevo al uso de transgénicos en la revisión de la legislación europea

La Comisión de Medio Ambiente del Parlamento Europeo ha votado hoy la propuesta para revisar el esquema europeo de autorizaciones de productos modificados genéticamente. La propuesta que aún está en debate por discrepancias entre el Consejo Europeo y los Estados miembros, prevé cambiar el proceso de decisión en que se aprueba el uso de OMG en Europa. El Parlamento ha votado hoy su posición en segunda lectura.

Ernest Urtasun, eurodiputado de Iniciativa per Catalunya Verds, se felicita que la Comisión de Medio Ambiente del Parlamento Europeo haya ampliado las posibilidades que los Estados Miembros y las regiones tienen para declarase libres de transgénicos:

"Es una excelente noticia que los diputados de la Comisión de Medio Ambiente hayan optado hoy por votar a favor de que los estados miembros y las regiones que quieran puedan salirse de la autorizaciones de transgénicos, y además sin tener que contar con el consentimiento de las empresas biotecnológicas. Sin embargo, la reforma global nos sigue planteando muchas dudas y nos opondremos en cualquier caso a que se pretenda facilitar las autorizaciones".

"En concreto, no aceptaremos que se permita a algunos Estados y Regiones declararse libres de transgénicos a cambio de que se facilite la aprobación de las demás autorizaciones en otros lugares. Este cambio no lo vamos a tolerar", asegura el eurodiputado de ICV.

"La propuesta de permitir declarar a un territorio libre de transgénicos hubiera quedado mucho más blindada si esto además se permitiera por razones medioambientales, además de los motivos que señale en su caso la Agencia Europea de Seguridad Alimentaria".

Los diputados también han votado hoy a favor de incluir medidas obligatorias para prevenir la contaminación de semillas no transgénicas.

"Necesitamos definitivamente una reforma en profundidad del proceso de autorización de los transgénicos: no podemos seguir con la situación actual donde se dan autorizaciones a pesar de los riesgos conocidos y la oposición mayoritaria de los ciudadanos. El Parlamento debe ahora mantener firmemente su posición para que la reforma no suponga abrir aún más las puertas a los transgénicos en Europa".