en | fr | es | de

Tax avoidance/Panama Leaks

EU Parliament must set up inquiry committee

In response to the Panama Leaks revelations, which showed wealthy individuals and firms channel funds through offshore firms to avoid paying taxes, the Greens have called for an immediate response at EU level. The Greens/EFA group is leading the push for the creation of a European Parliament inquiry committee to properly investigate the revelations and their implications at EU level. At today's conference of presidents of political groups in the parliament, the group outlined this proposal and its intention to work with other political groups to seek as broad consensus as possible behind a mandate for such a committee (1). Commenting on the proposal, Greens/EFA co-president Philippe Lamberts said:

"Panama Leaks shows we have so far just been scratching at the surface of the odious tax avoidance practises employed by individuals and businesses around the world and Europe. The Panama Papers have shown that obligations under existing EU anti-money laundering legislation are not enforced by EU governments and authorities. It would appear that, as with the revelations in Luxembourg Leaks, EU institutions and governments have failed in their duty to enforce the law. With authorities and policy makers in Europe continuing to drag their heels in their response to the pre-existing evidence, it is clear that this void needs to be filled. As the EU's democratically-elected institution, the European Parliament has a duty to fill this gap and investigate the extent and implications of these allegations."

Greens/EFA economic and finance spokesperson Sven Giegold added:

"An inquiry committee is the most powerful tool available to the EP and can investigate breaches of EU law by member states and if the Commission acted in accordance with its duties under the EU treaties. It will ensure MEPs have sufficient resources for such an investigation, as well as access to the necessary documents. We will work to secure as broad political support as possible for the creation of such a committee. We believe the mandate of this inquiry committee should also include the ongoing work of the EP's special committee investigating tax avoidance in the aftermath of Luxembourg Leaks. The work of this committee is still being hampered by the refusal of EU governments and the Commission to make all the necessary documents available, and having a stronger status would also help it fulfil its mandate."

Greens/EFA co-president Philippe Lamberts concluded:

"We also strongly criticise the failure of the other groups to support our proposal to postpone the vote on the EU trade secrets rules. These new rules will have major negative impacts for whistleblowers and the media and would make it more difficult for revelations like Panama Leaks to emerge."

(1) The Greens/EFA group will circulate draft mandate for the inquiry committee by tomorrow noon.

Evasión fiscal / Papeles de Panamá

El grupo Verdes/ALE exige crear una comisión de investigación

En respuesta a las filtraciones de los papeles de Panamá por parte del Consorcio Internacional de Periodistas de Investigación, que muestran cómo personas y empresas con grandes ingresos utilizan empresas offshore para evitar el pago de impuestos, los Verdes han pedido una respuesta inmediata a nivel de la UE. El grupo Verdes/ALE está presionando para la creación de una comisión de investigación en el Parlamento Europeo que indague en profundidad el  abasto de las revelaciones y sus implicaciones. En la conferencia de presidentes de hoy, el grupo expuso esta propuesta y ha iniciado contactos con otros grupos políticos para buscar un consenso tan amplio como sea posible para establecer esta comisión [1]. Sobre la propuesta, el eurodiputado de los Verdes/ALE y miembro del comité espacial TAXE Ernest Urtasun, ha afirmado:

"Las filtraciones de Panamá demuestran que hasta ahora solo tenemos conocimiento de una pequeña parte de las prácticas de evasión fiscal utilizadas por grandes empresas y personas con mayores ingresos y patrimonios. La respuesta de la UE y en los estados miembros ante las evidencias de sistemas de fraude fiscal masivo es vergonzosa, absolutamente insuficiente y sin voluntad real de solucionar el problema. Creemos que el Parlamento Europeo tiene, como única institución elegida democráticamente en la UE, la obligación de liderar la acción que la Comisión Europea y los Estados se niegan a llevar a cabo. Y esto pasa, en primer lugar, por investigar a fondo el alcance y las implicaciones de las revelaciones de los Panama Papers.

Una comisión de investigación es la herramienta más potente que dispone el Parlamento Europeo en este sentido. Puede investigar las violaciones del derecho de la UE por parte de los Estados Miembros y también evaluar si la Comisión actuó de conformidad con sus obligaciones. Con ello se garantizará que los diputados y diputadas disponemos de recursos suficientes para iniciar una investigación y tenemos el acceso a los documentos necesarios. Vamos a trabajar para conseguir un amplio apoyo político para esta propuesta. Creemos que el mandato de esta comisión de investigación debe incluir también el trabajo en curso de la comisión especial sobre evasión fiscal creada a raíz del escándalo Luxleaks. El trabajo de esta comisión especial está siendo boicoteado constantemente por los gobiernos de la UE y por la Comisión, que se niegan a aportar todos los documentos necesarios. Se ha demostrado que la única herramienta que puede funcionar para cumplir un mandato investigador ambicioso es, por tanto, una comisión de investigación.

También consideramos un error que el resto de grupos no hayan apoyado nuestra propuesta de posponer el voto sobre la Directiva Europea de secretos comerciales. Estas nuevas normas tendrán un gran impacto sobre los informadores que destapan estos escándalos y los medios de comunicación que se hacen eco. Una directiva que pretende hacer más difícil que revelaciones como la de Luxleaks o los papeles de Panamá vean la luz."

[1] El grupo Verdes/ALE circulará un borrador de mandato para la comisión de investigación durante el día de mañana.