en | fr | de | es

Corporate tax avoidance

IKEA cheating EU governments out of massive tax revenue according to new research

A new investigative report on the tax strategy of furniture multinational IKEA has revealed the details of the system they employ to avoid paying their tax responsibility across the EU. The report, which was commissioned by the Greens/EFA group in the European Parliament, highlights how IKEA avoids paying tax on 84% of the €14.3 billion in royalty income it received from IKEA stores around the world, with an estimate of at least €1 billion in tax revenues being lost to EU member states over the past six years.

The Greens have written to EU competition commissioner Margrethe Vestager and tax commissioner Pierre Moscovici, presenting the report as evidence and urging the Commission to carry out a further investigation to verify possible infringement of EU law. Commenting on the findings and their consequences, UK Green MEP and tax policy spokesperson Molly Scott Cato said:

"IKEA has deliberately created this multi-layer company model to enable it shift hundreds of millions of Euro through several EU tax havens and make sure it remains untaxed when partially ending up in Liechtenstein. Like their flat-pack furniture, putting together the pieces takes time but the end result is just as simple: large scale avoidance of their tax responsibilities across Europe and beyond. This cynical 'tax hopping' is reprehensible and we want the European Commission to fully investigate if and how it infringes on EU law and take action to address this. EU finance ministers, for their part, should work immediately on trying to recoup the tax revenues, which have been denied to them.
"IKEA is just the latest example of a major multinational going to great lengths to avoid its tax responsibility. While it is important for concerned organisations and the EU Commission to methodologically work through these cases and ensure they are all addressed, there is also an urgent need to change the regulatory framework and environment, which facilitates corporate tax avoidance in Europe. The foot-dragging by EU governments in this regard is incomprehensible.

"We badly need public country-by-country reporting rules for all sectors to provide transparency and ensure the tax strategies of corporations can be properly scrutinised; it is encouraging to hear that the Commission is working on proposals to this end. We also finally need a common consolidated corporate tax base and a minimum corporate tax rate to end the race to the bottom of tax dumping in Europe. However, all of this will require the active cooperation of EU governments and most have so far shown no enthusiasm for truly tackling corporate tax avoidance."

The report and main findings can be found at:

Evasión de impuestos de IKEA

Todavía estamos a tiempo de salvar los muebles reforzando la legislación europea anti fraude fiscal

El Grupo Verdes/ALE en el Parlamento Europeo ha hecho público hoy un informe de investigación que revela nuevos datos escandalosos sobre la estrategia de planificación fiscal agresiva de IKEA. En el estudio se detalla cómo la multinacional sueca se estructuró para evadir más de mil millones de euros en impuestos en los últimos seis años. Básicamente mediante el aprovechamiento de lagunas fiscales en los Países Bajos, Bélgica y Luxemburgo.

Una de las técnicas preferidas de IKEA consiste en que cada tienda de la cadena sueca haga el pago de "royalties" (canon por derecho del uso de marca) a una filial con sede en los Países Bajos, que sólo actúa como un "conducto". Así se transfieren pagos a los Países Bajos libres de impuestos que acaban su mayoría en una fundación secreta en Liechtenstein.

Sólo en el año 2014, según el informe de investigación se estima las pérdidas fiscales de 7,7 millones de euros en España, que se elevan hasta los 35 millones euros en Alemania y 24 millones de euros en Francia.

Ernest Urtasun, junto a otros eurodiputados y eurodiputadas del Grupo Verdes/ALE ya ha enviado una carta a la comisaria de competencia Margrethe Vestager, y al comisario responsable de asuntos fiscales Pierre Moscovici. Esta carta presenta los resultados del informe sobre IKEA y les insta a llevar a cabo un procedimiento de infracción ante una posible vulneración de la legislación comunitaria de competencia.

Ernest URTASUN, miembro del comité especial sobre Resoluciones Fiscales y Otras Medidas de Naturaleza o Efectos Similares, ha afirmado que:

"IKEA es una más de las muchas multinacionales que utiliza todas las argucias posibles, siempre al límite de la legalidad, para pagar menos impuestos de lo que corresponde. En este informe aportamos nuevas pruebas de cómo hay una evasión a gran escala de impuestos en toda Europa. Sabemos que muchas otras empresas aplican modelos similares.

Exigimos una respuesta inmediata de la Comisión Europea, el paquete de medidas contra la evasión fiscal y la planificación agresiva se vendió como la gran panacea y se está demostrando totalmente insuficiente. Estamos a tiempo de acabar con este fraude masivo y generalizado, se necesitan medias legislativas valientes. Juncker se juega su credibilidad, él es uno de los máximos responsables de que existan estas legislaciones nacionales conniventes con el fraude, por sus medidas como primer ministro de Luxemburgo.

También pedimos mediante una carta a la Comisión que actúe como hizo en el caso de Fiat y Starbucks y evalúe si se ha incurrido en alguna ilegalidad."

El informe y sus principales conclusiones se pueden encontrar en:  http://www.greens-efa.eu/corporate-tax-avoidance-15176.html