Tax avoidance

en | fr | es | de

New tax committee: Unfinished work to do on tax justice

Tax Justice

The European Parliament has today approved the establishment of a new special committee on financial crimes, tax evasion and tax avoidance.

The special committee will be composed of 45 members and the Greens/EFA group will be entitled to three full members and three substitute members. The vote on the membership of the committee is due to take place in the March plenary session.
Greens/EFA tax justice spokesperson Molly Scott Cato comments:

"We need to finish the work we've started on delivering tax justice across the EU.

"When the Panama Papers scandal broke, the European Parliament took swift action. We produced a strong set of recommendations that could help bring an end to the seemingly unending series of tax scandals that have hit Europe in recent years. Through this new committee, we can finally tackle the running sore of the UK overseas territories and make sure that Brexit does not lead to a world-leading tax haven on the EU’s doorstep. Citizens deserve to know that everyone is paying their fair share, with no exceptions for the super rich or big corporations."

Sven Giegold, the Greens/EFA negotiator for the Committee’s mandate, adds:

“We will put the recent money laundering scandals in Denmark, Estonia and Latvia at the top of the agenda. Danske Bank, the Latvian ABLV and the national anti-money laundering authorities have to explain to Parliament their recent failure to prevent money laundering. The European Commission, the ECB and the European Banking Authority must explain what they will do to prevent such scandals from happening again. We will also demand full access to all documents relating to the screening of third countries for the EU’s black list of tax havens. The credibility of the black list has to be restored.”

The key priorities for the Greens/EFA group are as follows:
• Ensure the follow-up of the PANA recommendations and especially the correct implementation of key EU legislations to fight money laundering, tax evasion and tax avoidance (e.g. anti-money laundering directive, directive on administrative cooperation, the EU blacklist of tax havens)
• Investigate new or unexplored topics which emerged during the PANA investigations. For example, the practice of citizenship programmes / golden visas in several Member States provide non-EU citizens with EU citizenship and can be abused as a tool to launder money. Digital taxation is also an important topics as many large companies from the digital sector (Google, Facebook, Amazon) have been caught shifting profits to tax havens
• Investigate the Paradise Papers schemes, to see if new patterns emerge and who (intermediaries and countries) facilitate money laundering and tax dodging. This would also be the opportunity to investigate VAT fraud, which is estimated at €50 billion in the EU.

The mandate is available to read online.

Nuevo comité especial sobre fiscalidad en el Parlamento Europeo: El grupo Verdes/ALE pide dar continuidad al trabajo pendiente en justicia tributaria

Nuevo comité especial sobre fiscalidad

El Parlamento Europeo ha aprobado hoy el establecimiento de un nuevo comité especial* sobre el Comité Especial de delitos financieros, evasión fiscal y blanqueo. Este Comité Especial estará compuesto por 45 miembros y el grupo Los Verdes/ALE tendrá derecho a tres miembros de pleno derecho y tres miembros suplentes. La votación sobre la composición del comité se realizará en la sesión plenaria de marzo.

El eurodiputado del grupo Verdes/ALE y portavoz de Catalunya en Comú, Ernest Urtasun, ha señalado:

“Tenemos que terminar el trabajo que empezamos promoviendo la justicia fiscal en toda la UE. Lamentamos que todavía no se haya configurado una comisión permanente de investigación de los casos de fraude fiscal, como la del Senado de Estados Unidos, pero por lo menos el espacio creado hoy permite dar continuidad al trabajo de las tres comisiones anteriores.

Cuando estalló el escándalo de los Papeles de Luxemburgo y posteriormente los de Panamá, el Parlamento Europeo tomó medidas rápidas, impulsado las comisiones de investigación. Allí elaboramos un conjunto de recomendaciones sólidas para ayudar a poner fin a la interminable serie de escándalos fiscales que han afectado a Europa en los últimos años. A través de este nuevo Comité, podremos asegurarnos de que estas políticas sean implementadas por la Comisión Europea y los Estados Miembros. Solo entonces los ciudadanos podrán saber que todo el mundo está pagando lo que le corresponde, sin excepciones para los más ricos o las grandes corporaciones.”

Contexto:

Las prioridades clave para el grupo de Los Verdes/ALE son las siguientes:

- Asegurar el seguimiento de las recomendaciones de PANA y especialmente la implementación correcta de legislaciones clave de la UE en la lucha contra el lavado de dinero, la evasión fiscal y el blanqueo (por ejemplo, la directiva contra el blanqueo de capitales, la directiva sobre cooperación administrativa o la lista negra de paraísos fiscales de la UE)
 - Investigar temas nuevos o sin explorar que surgieron durante las investigaciones de PANA. Por ejemplo, la práctica de programas de ciudadanía o visados de oro en varios Estados miembros, que proporciona a los ciudadanos no pertenecientes a la UE la ciudadanía europea y puede utilizarse como herramienta para blanquear dinero. La tributación digital también es un tema importante ya que muchas grandes empresas del sector digital (Google, Facebook, Amazon) han sido descubiertas cambiando sus ganancias a paraísos fiscales.
- Investigar los esquemas de los Paradise Papers, para ver si surgen nuevos patrones (en comparación con los Panama Papers) y saber quiénes (intermediarios y países) facilitan el lavado de dinero y la evasión de impuestos. Esta también sería la oportunidad de investigar el fraude al IVA, que se estima en 50 mil millones de euros en la UE.