european court of justice ©katarina_dzurekova (CC BY 2.0)

en | es

ECJ Advocate General's Opinion on Oriol Junqueras

Quotes from Ska Keller & Diana Riba

Today, the Advocate General of the European Court of Justice has issued the opinion that our colleague Oriol Junqueras has the right to be a Member of the European Parliament, despite the Spanish Supreme Court not letting him take up his seat after he was elected in the last European elections in May. According to the Advocate General, an MEP's mandate is acquired solely from the electorate and cannot be conditional on the completion of any subsequent formality.

Ska Keller MEP, President of the Greens/EFA group in the European Parliament, comments:

"Even if this is not the final decision on the matter, this is good news as the Advocate General's opinion argues that the European Parliament is competent to defend Mr. Junqueras' immunity. We hope that this important decision will now be confirmed by the ECJ, we have always defended the right of our colleague to take up his seat."

Diana Riba MEP, Greens/EFA MEP, comments:

"Spain's decision to not allow Mr. Junqueras to take up his seat in the European Parliament not only violates his political rights, but also those of more than 1.2 million European citizens who voted for him and are not represented today in the European Parliament. Oriol Junqueras should have been freed to be able to exercise his political mandate as an MEP."

Oriol Junqueras tiene derecho a ser miembro del Parlamento Europeo

Tribunal de Justicia de la Unión Europea

Hoy, el abogado general del Tribunal de Justicia de la Unión Europea ha declarado que nuestro colega Oriol Junqueras tiene derecho a ser miembro del Parlamento Europeo a pesar de que el Tribunal Supremo español no le permitiera ocupar su escaño después de haber sido elegido en las últimas elecciones al Parlamento Europeo en mayo. Según el Abogado General, el mandato del PE se adquiere únicamente del electorado y no puede estar condicionado a la finalización de cualquier trámite posterior.

Ska Keller, presidente del grupo Verdes / ALE en el Parlamento Europeo, comenta:

"Incluso si no se trata de la decisión final, son buenas noticias, ya que el Abogado General argumenta que el Parlamento Europeo es competente para defender la inmunidad del Sr. Junqueras. Esperamos que esta importante decisión ahora sea confirmada por el TJUE; nosotros siempre hemos defendido el derecho de nuestro colega a tomar posesión de su escaño".

Diana Riba, eurodiputada Verdes / ALE, comenta:

"La decisión del estado Español de no permitir que el Sr. Junqueras tome posesión de su escaño en el Parlamento Europeo no sólo viola sus derechos políticos, sino también los de más de 1.2 millones de ciudadanos europeos que le votaron y que hoy no están representados en el Parlamento Europeo. Oriol Junqueras debería haber sido liberado para ejercer su mandato político como eurodiputado ".