en | de | fr | es

Shale gas

Key step for regulating shale gas, as MEPs endorse compulsory environmental impact assessments

The European Parliament today voted to revise EU legislation on environmental impact assessments (EIAs). The Greens strongly welcomed provisions to make EIAs compulsory for non-conventional fossil fuel projects, notably shale gas extraction and exploration involving fracking. Commenting on the vote, Green environment spokesperson Sandrine Bélier said:

"MEPs have today voted to ensure that all shale gas extraction projects and shale gas exploration involving the controversial fracking process are subject to compulsory environmental impact assessments. While this would not prevent permits from being granted, it would ensure a basic standard of assessment and public participation. This will help prevent risky shale gas projects being bulldozed through in spite of environmental concerns and public will.

"While the Greens believe there is already sufficient evidence to ban this risky technology, particularly in sensitive areas, there is a need to ensure that environmental and liability rules are applied and vigorously enforced at the very least. Today's vote is a first step in this direction. EU liability rules must also be revised to ensure that those involved in shale gas exploration and extraction are fully liable for all damages and provide financial guarantees to cover the potential risks.

"The growing body of evidence about the environmental and health risks associated with shale gas extraction, notably through fracking, cannot be ignored. The potentially disastrous impact of the use of toxic chemicals in the fracking process, particularly on the water table, has been well documented, with even the Commission raising doubts about fracking. This is not to mention the negative climate impact resulting from the intensive extraction process entailing significant fugitive emissions of methane and subsequent combustion of this fossil fuel."

Fracking

El Parlamento impone regulación ambiental obligatorias para la exploración y explotación del shale-gas

El Parlamento Europeo ha votado hoy sobre la revisión de la legislación europea sobre estudios de impacto ambiental de los proyectos públicos y privados (EIA). Los Verdes europeos acogieron con satisfacción la adopción del texto que actualiza la directiva formulada hace 20 años y compensa las deficiencias de su aplicación por los Estados miembros.

Al comentar sobre el voto, Raül Romeva, eurodiputado de ICV y Vicepresidente de Verdes/ALE, dijo:

"El voto de hoy es muy importante porque nos permitirá prever y evaluar mejor el impacto de actividades y proyectos que afectan nuestro medioambiente antes de su implementación. Evitar, reducir o compensar los efectos negativos sobre el clima, el medio ambiente, la biodiversidad y la salud ya no es una opción, sino una obligación. Ahora los estados deberán reforzar la independencia y competencia de los expertos y permitir la participación ciudadana mayor y mejor acceso a información. Esperamos que el Estado Español trasponga esta directiva de manera urgente y la aplique excepcionalmente de manera retroactiva para proyectos que han demostrado ser un fracaso medioambiental como lo es el Proyecto Castor."

"A pesar de la presión de los lobbies industria del petróleo y algunos Estados miembros, la exploración y explotación de shale gas estará sujeta a esta normativa. El Parlamento Europeo con este voto apuesta por  la transparencia y la participación pública.  Esto es un gran avance que confirma que el fracking debería ser prohibido en Europa.  ICV y los Vereds continuamos junto a los movimientos sociales anti-fracking de Europa."

Please share